Tuesday, October 26, 2010

PLAYGIRL~ chapter 5 sambungan

Zarriq mula menghilang. Entah ke mana dia pergi Joey pun tidak pasti. Hanya tinggal dia keseorangan di situ. Beberapa minit kemudian, Zarriq tiba. Di tangannya terdapat sekotak susu dutch lady dan sebungkus roti. Semuanya dihulurkan kepada Joey.
“Thanks..” Joey cepat-cepat mengambil makanan itu. Walaupun cuba dicovernya, Joey gagal memakan roti itu dengan lahap. Dia terlalu lapar.
Akhirnya, habis 5 keping roti dimakannya. Dia mula mengeluarkan sendawa tanda kenyang.
“Opps! Sorry....” Joey tiba-tiba terpandangkan Zarriq di sebelahnya. Terasa segan tiba-tiba apabila mengenangkan perbuatannya sebentar tadi. Mukanya mula merona merah. Alamak!
“Tak ada apa pun. Saya tak nampak. Hahahaa..bukan awak sendawa ke tadi? Opps! Saya tak nampak la...” Zarriq mula menyakatnya kembali.
“Awak ni! Tak apalah...sendawa tu normallah kan.” Joey mula buat-buat muka selamba.
“Memanglah normal. Tapi, takkanlah sampai kuat sangat bunyinya. Macam tak normal je...........” Zarriq sengaja menambahkan rasa segan pada Joey.
“Lalalala....” Joey mula menyanyi untuk menutup rasa malunya. Dia buat-buat pekak terhadap apa yang dikatakan oleh Zarriq. Zarriq hanya tersenyum melihat telatah Joey.
“Erm..Joey, kenapa awak join camping ni? Ni first time kan?” Joey memandang Zarriq. Mulutnya telah berhenti menyanyi secara automatik.
“Bagaimana awak tahu ni first time saya join camping?”
“Well, it’s me....Saya dah selalu sangat join benda-benda macam ni. So, saya kenal benarlah dengan orang yang baru first time join. Lagipun, awak nampak macam teruja sangat like you were new to everything.” Zarriq hanya tersengih. Dia tahu Joey nampak begitu bersemangat ketika mula-mula sampai di kem ini.
“Actually, saya memang dah lama teringin nak join benda-benda macam ni. Saya dah lama minat tapi ayah saya tak bagi join. Dia tetapkan syarat kalau saya nak sangat join, saya kena sampai umur 18 tahun dulu. Anyway, saya sekarang dah sambut anniversary yang ke-18 bulan March lepas.”
“Oh, ya ke? Happy belated to you.. Lepas birthday awak yang ke-18, ayah awak dah tak halang awak langsung ke?” Zarriq semakin seronok mendengar cerita Joey itu. Sangkanya, takkanlah ada orang yang minat camping sampai macam tu sekali. Lagi-lagi perempuan. Dia mula mengagumi Joey.
“Dia tetapkan syarat. Kalau saya nak pergi camping kena bawa seorang kawan perempuan. Yalah saya ni kan anak perempuan dia, takkanlah dia nak lepaskan saya macam tu je. Saya ikut camping ni pun sebab ada Athirah. Nasib baik sepupu saya tu suka join benda-benda macam ni. Kalau tak, tak tahulah sampai bila saya boleh join benda-benda macam ni.”
“Ayah Athirah tak halang pula anak dia join camping?”
“Tak..sebab ayah dia pun minat camping juga. Dia selalu ikut ayah dia camping dari kecil lagi. Ayah dia tak bimbang sangat dengan Athirah. Dia tahu Athirah pandai jaga diri.”
“Oh..menarik juga cerita awak ni. Anyway, saya pula memang minat camping sejak kecil. Sama macam Athirah, saya selalu ikut ayah saya camping dalam hutan. Ayah saya banyak ajar saya tentang cara bercamping dan pantang larang semasa berada di dalam hutan. Dah banyak pengalaman yang saya lalui. Camping ni satu aktiviti yang menarik.” Senyuman Zarriq tak lekang daripada bibirnya. Mungkin terkenangkan saat-saat dia mula mengenal dunia camping. Dia berhenti seketika sebelum menyambung.
“So, Joey.....Welcome to the world of camping, a wild world!” Serentak dengan itu, Zarriq mula mengenyitkan mata kanannya. Joey tersenyum.
“Thanks..”
“Zarriq, datang sini sekejap!” Zarriq berpaling ke belakang. Kelihatan Encik Zamri, renjer hutan yang cukup dikenalinya sedang memandang ke arahnya.
“Ok, tuan. Sekejap ya..” Zarriq memandang Joey dan mula memberi isyarat untuk beredar. Joey sekadar menganggukkan kepalanya tanda mengerti. Zarriq bangun dan sebelum melangkah pergi, dia sempat berpesan kepada Joey.
“Awak pergilah tidur sekarang. Tak elok duduk kat luar ni sorang-sorang.”
Joey sekadar menganggukkan kepalanya dan bingkas bangun. Dia melangkah ke khemahnya. Beberapa minit kemudian, Joey sudah terbaring di sebelah Athirah. Sepupunya itu masih lagi setia dalam dunia maya. Keadaan dalam khemah itu sungguh tidak selesa. Namun, bagi Joey itu bukan masalah utama untuk dia tidur dengan mudah pada malam itu. Di kepalanya, terlintas wajah ahli keluarganya satu-persatu.
‘Ah, rindunya aku pada familyku. Agaknya macam manalah pendakian pagi esok? Ya Allah, berkatilah keselamatan pendakian kami esok hari...’
Akhirnya, Joey terlena tanpa disedarinya.

No comments:

Post a Comment